Veelgestelde vragen

  • Wilt u iets vragen?
    • Is uw praktijk nog open en kunt u mijn huisarts worden?

      Onze praktijk is open voor nieuwe patienten. Als u naar Nieuwkoop verhuist vanuit een andere regio kunt u zich aanmelden bij ons zonder voorbehoud. 

      Het is echter zo dat inschrijving pas kan plaatsvinden indien de medische gegevens van de vorige huisarts bij ons zijn binnengekomen. Pas als u daadwerkelijk met dossier bent overgeschreven nemen wij de verantwoordelijkheid van de zorg over van de vorige huisarts.

      Indien u in Nieuwkoop of Noorden woont dan heeft u een andere huisarts uit onze huisartsengroep. Als u wilt graag patient bij ons worden, is dat mogelijk. Als uw gezin al bij ons is ingeschreven kan dat zonder voorwaarden. Als u bij ons wilt komen omdat u niet meer bij u eigen huisarts wilt blijven, verlangen wij wel dat u de reden van uw vertrek eerst bespreekt met de betreffende huisarts. Deze neemt namelijk ook voor ons waar en het zou best kunnen dat u wederom contact met hem of haar krijgt. Dan is het goed dat enige onvrede is uitgesproken. Wij gaan na of de andere huisarts akkoord is. Dit is nooit een probleem en gebeurt altijd in goed overleg.

    • Worden in jullie praktijk ook alternatieve geneeswijzen aangeboden?

      Nee. Beide huisartsen in de praktijk zijn (zoals alle huisartsen) wetenschappelijk opgeleid. Dit betekent dat wij zeer kritisch staan ten opzichte van alle mogelijke therapieen die worden aangeboden via alle kanalen (ook reguliere). 

      Wij beschouwen het als de kern van ons vak om u te adviseren over de mogelijkheden voor een oplossing voor een probleem dat u heeft, op basis van het best beschikbare bewijs. Meestal is dat wetenschappelijk onderbouwd. Voor sommige ziekte is geen duidelijke behandeling bekend. Dat komt ook voor.

      Als een alternatieve therapie bewezen werkzaam zou zijn, zou het natuurlijk meteen door ons worden aangeraden en daarmee is het geen alternatieve therapie meer. 

      Is daarmee gezegd dat alternatieve therapie niet deugt volgens ons? Nee, dat is te cru; ik weet het simpelweg niet. Het is immers niet mijn vak, omdat wij trachten alles wat wij doen wetenschappelijk te (laten) onderbouwen. 

      Dat veel alternatieve genezers wel erg zeker te lijken zijn van hun behandeling vind ik zorgelijk. Hoe kan dat dan.

    • Hoe gaat het met verhuizen?

      Het gebeurt vaak dat meerdere mensen van een adres verhuizen naar een andere woonplaats. Als de afstand te groot is tot de praktijk, is het natuurlijk noodzakelijk om een nieuwe huisarts te zoeken. Een patientendossier is echter zeer privacygevoelig. Uw informatie geven we liever niet zomaar uit handen! 

      De Landelijke Huisartsen Vereniging adviseert dan ook om het dossier aangetekend te verzenden naar de nieuwe huisarts. Wij volgen dit advies op en dragen er zorg voor dat wanneer u doorgeeft van huisarts te zijn verandert uw dossier bij uw nieuwe huisarts terecht komt.

      zie voor meer informatie onder het kopje verhuizen op de site.

    • Kan ik ook een 'check up' laten doen?

      Ja in sommige gevallen wel, in andere heeft een 'check up' geen zin. Wij bieden aan al onze patienten aan van boven de 40 jaar om het risico op hart en vaatziekten te laten bekijken en u te adviseren ten aanzien van uw kans op een beroerte of een hartaanval. Hierbij kan gefundeerd het risico omlaag worden gebracht. U kunt hiervoor terecht bij onze praktijkondersteuner. Vraag bij de assistente.

      Zomaar een 'check up' buiten bovengenoemde reden heeft eigenlijk totaal geen zin. Uit onderzoek blijkt dat het geen enkele meerwaarde geeft om zo een 'momentopname' van u zelf vast te leggen. Het kan zelfs maken dat u signalen veronachtzaamt in de veronderstelling dat u 'toch gezond bent' omdat u 'net een check up' hebt gehad'. Dit geldt voor bloedonderzoek, foto's en de zogenaamde 'total body scan'

      Als in uw familie bepaalde ziekten voorkomen die bij u een hoger risico op het krijgen ervan veroorzaken, is het soms zeker nuttig preventief onderzoek te laten doen. Maak hiervoor een afspraak bij de huisarts.

    • Ik krijg ineens een heel ander medicijndoosje maar men vertelt me dat het hetzelfde is als wat ik had. Hoe kan dat?

      Van medicijnen kom je altijd verschillende merken tegen. Deze hebben soms heel andere namen en toch zegt de apotheek of de dokter dan dat het het zelfde medicijn bevat. Hoe kan dat? 

      Wij schrijven een medicijn voor omdat van de stof die erin zit, het werkzame bestanddeel. Wij schrijven dan ook de naam van die stof in het recept wat naar de apotheek gaat. Of de tablet waar de werkzame stof in zit of het doosje groen geel of blauw is maakt ons niet uit. Als het maar werkt. Maar al die merken kunnen wel verwarrend zijn!

      De apotheek is verplicht door de overheid altijd te kiezen voor het goedkoopste alternatief van een bepaald medicijn wat beschikbaar is op dat moment. Die zijn kwalitatief alle gelijk, immers ze bevatten dezelfde werkzame stof. Alle medicijnen die in de apotheek worden afgegeven zijn toegelaten tot de europesche markt, die streng wordt gecontroleerd. 

      Door het nederlandse beleid hebben de apotheken veel werk om altijd maar het juiste alternatief van elk medicijn beschikbaar te hebben. Dat dat soms niet lukt is vaker niet de schuld van de apotheek maar van de overheid. Dat is vervelend. Maar het levert wel een enorme besparing op voor de gezondheidszorg.

    • Ontvangt u ook artsenbezoekers?

      Nee. Veel geneesmiddelenfabrikanten hebben vertegenwoordigers, artsenbezoekers genaamd. Deze proberen bij artsen binnen te komen om te gaan vertellen over hoe goed hun geneesmiddel is. Natuurlijk is dit alleen maar bedoeld om meer van dat geneesmiddel te verkopen. 

      BIj ons komen ze voor een dichte deur. Informatie over nieuwe geneesmiddelen krijgen wij via onafhankelijke kanalen.

      Artsenbezoek is simpelweg overbodig, en schadelijk voor de patient

    • Ik wil graag naar een andere huisarts

      Het kan voorkomen dat het niet klikt tussen patient en huisarts. Door botsen van persoonlijkheden, irritatie over de manier van doen. Het blijft allemaal mensenwerk. 

      Indien u zich niet prettig voelt in onze praktijk, is het natuurlijk een prima idee een andere huisarts te zoeken. Wij zullen daar nooit een punt van maken. Wat telt is dat u zich vertrouwd voelt bij uw huisarts. 

      Wel stellen wij het erg op prijs al u kritiek heeft of weg wilt gaan als u ons zou willen vertellen wat u dwars zit. Wij kunnen daarvan leren. Misschien lucht het ook uw hart. En dat kan belangrijk zijn, want mogelijk komt u ons tegen bij een waarneming, of tijdens een dienst. Reken erop dat het voor ons nooit een probleem is om u ten alle tijde zo goed mogelijk te trachten te helpen. Of u patient bent bij ons of niet meer.

Contact

Spoednummer Druk op 1
 

Huisartsenpraktijk Post & de Gooijer

Vijverhof 24
2421 VZ Nieuwkoop
Telefoon:
0172 - 575605
Fax:
0172 - 570485
KvK:
62635220
Avond / Nacht / in het Weekend: 0900-5138039
Routebeschrijving >